• Engelina

  • Follow Tjipke's Blog on WordPress.com

De kl**** herriestoppers.

In mijn laatste bericht vertelde ik dat Engelina een paar dagen naar onze dochter zou gaan. Maar het zit er niet in, het gaat haar niet lukken.
Ze typte vanavond, om 5 uur, toen ik haar wakker maakte met koffie:

Ik heb wel verdriet dat ik niet naar Lopik ben, maar toch ook een zekere opluchting.
Daar verwachten ze toch dat ik meer op ben en de herriestoppers in heb en dat gaat bijna niet meer. Twee uur is al vreselijk.
Dan had ik vanmiddag dus eerst alles in moeten pakken, aankleden, daar heen rijden, mijn spullen opruimen, eten en dan nog Albert en Dieuwertje op de koffie voor mijn verjaardag. Dat is dus zeg maar 7 uur de herriestoppers in en dan zit ik erbij en hoor niks. Steeds typen kost ook heel veel energie snap je? Ook al wil ik het zó graag, voor jou dat je even “lucht” krijgt, maar het gaat niet.

Die ellendige herriestoppers. Zoiets simpels en toch zo belastend.
“Oorwatten”, zoals Dietrich ze noemde klinkt heel zacht, maar dat zijn ze geenszins.
Het in hebben van die rakkers is bijna een onmogelijkheid geworden voor haar. Ze zijn te pijnlijk om in te hebben en zeker niet zo lang. Hoewel ze in het begin goed gewerkt hebben, en geluid van buitenaf goed hebben geweerd, is dat al jaren niet meer het geval. Ze stoppen niet meer goed af en komt er veel geluidsaanbod binnen wat de interne herriebak (tinnitus) in haar hoofd nog verder ophol brengt.
Ze klaagt al een week over pijn in haar oren en dat maakt het in moeten van herriestoppers nog moeilijker. Maar als ze ergens heen wil of iets wil doen dan, hoe simpel ook, moet ze die rakkers wel in. Zonder is geen optie. Maar rechts kan ze de herriestopper niet meer zodanig inkrijgen dat ze helemaal is afgestopt en dat geeft dan weer extra lawaai als ze haar oorschelp aanraakt of aan haar oorlelletje komt. Zelfs het strelen met haar hand over haar wang is al teveel.
Ze typte:

Het voelt alsof hij niet helemaal tot aan het trommelvlies zit, alsof er iets voor zit en dan hoor ik dus mijn eigen lopen heel erg en dat is een rot gehoor en doet ook pijn met eten en slikken. Als ze er goed inzitten is dat niet zo, dan kan ik goed slikken maar kauwen met herriestoppers in is wel een probleem hoor, maar toch kan ik dan redelijk lopen en ook aan mijn gezicht komen.
Sinds die erge pijn, vorige week, is dat ook veranderd. Ik kon normaal zo aan mijn oor komen en hoorde ik niks, nu hoor ik vreselijk lawaai net als bij de kapper. Dat is ook altijd moeilijk als ze aan die kant bezig zijn.
Dus nu die herriestoppers er helemaal niet meer “goed” in gaan kan dat helemaal niet meer, daarom had ik donderdag die blauwe(zachtere) in gedaan. Ik dacht misschien gaat dat iets beter. Links was dat ook zo maar rechts maakte niet uit.

Die blauwe herriestoppers had ze dus donderdag in gedaan omdat we de was moesten draaien en de droger aanmoest. Normaal heeft ze de gele herriestoppers in. Die zijn wat ruwer en harder. Maar vanwege haar pijn had ze de zachtere (blauwe) in gedaan. Maar toen ze tegen drieën ging slapen, klopte ze al na vrij korte tijd op het nachtkastje ten teken dat ze me nodig had. Toen ik boven kwam stond ze in de badkamer, haar rechter herriestopper had ze al uit haar oor gehaald maar de linker lukte niet. Dat hebben we al vaker gehad en dan haal ik hem er in stukjes uit.
De herriestopper zuigt nl. vacuüm en trekt dan aan de ene kant en ik, met een pincet, aan de andere kant.

Maar haar gehoorgangen zijn zo diep dat ik de herriestopper niet meer zie zitten en op goed geluk probeer deze vast te pakken met de pincet. Maar of ik hem vast heb, of haar gehoorgang, weet ik niet. Wel weet ik dat het zeer pijnlijk is voor haar. Het zweet breekt me uit en denk, dat wordt ziekenhuiswerk. Daar moet ik dan niet aan denken, want hoe komen we daar. Dan moet ook de andere herriestopper weer in en dat is dan alweer een behoorlijke aanslag op haar. Na bijna 20 minuten lukt het me om ook de rest van de herriestopper eruit te krijgen. Pijnlijk, maar opgelucht, hapt ze naar adem. Het duurt weer een paar uren voordat deze pijn is weg getrokken.
Ik heb de afgelopen jaren veel contacten gehad met leveranciers van deze herriestoppers, maar niemand heeft iets wat volledig afstopt en minder pijnlijk is. Ook is het, om herriestoppers te maken die helemaal afsluiten, commercieel niet aantrekkelijk genoeg voor deze fabrikanten.

Het lijkt allemaal nergens over te gaan en valt in het niets bij al haar verdere problemen, maar ook deze simpele zaken zijn onbegrijpelijk voor anderen. Het klinkt afgezaagd, maar niemand kan zich van zulke dingen een voorstelling maken. En dat vinden wij heel logisch en snappen we best. Je moet het meemaken om het te kunnen begrijpen.

Daarom heb ik het nu eens opgeschreven, in de hoop dat het voor een ieder een beetje duidelijk wordt.

Plaats een reactie